|
|||
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-10 | |||
İbrahim GEDİK | |||
gozlem_ajans@mynet.com | |||
Doğadaki Diyalektiğin (Zıt-ikili) Toplumsal Yaşama Uygulanması Değerli okurlar, toplumsal yaşamdaki zıt-ikililere önceki bölümden (9) devam ediyoruz. Peki, önceki bölümde işlediğimiz insanlık yaşamının diyalektik yelpazesi bize ne anlatmaktadır? Şekil 1’e baktığımızda (üst kesim), geçmişteki yaşam ile gelecekteki yaşamın yelpazede eşit büyüklükte yer ya da alan kapladığını, bundan dolayı iki (geçmiş ve gelecek) yaşama ait odak noktalarının da eşit büyüklükte olduğunu ve bunların insanlığın dönüm noktasına (Rönesans) eşit uzaklıkta bulunduğunu görürüz. Bunun anlamı, her iki yaşama ait yaşam değerlerinin[1] eşit düzeyde olduğu yani insanlığın en başındaki yaşamı ile günümüzdeki yaşamının aynı olduğu ve gelecekte de aynı olacağıdır; çünkü bu –alansal- büyüklükler, yaşamın gelişkinlik düzeyini göstermektedir. İnsanlık yaşamının tekdüze olduğunu gösteren böyle bir diyalektik yelpaze, tümüyle tek renkte (ya siyah, ya beyaz) olur. Bu durumda da insanlığın tarihsel yaşamındaki “zıt-ikili”lik ortadan kalkar. Buna bağlı olarak şekillenen sosyo-politik/siyasal yelpazedeki (şekilde alt kesim) “gerici-ilerici” ya da “muhafazakâr-değişimci” zıtlığı da yok olur. Dolayısıyla bu diyalektik yelpaze “statik” yani “durağan/hiç değişmeyen” bir insanlık yaşamını yansıtmaktadır. Oysa insanlık yaşamı, “dinamik/değişken” bir süreçtir. İnsanlığın yeryüzünde var oluşundan günümüze ve günümüzden geleceğe hiç değişmeyen, hep aynı düzeyde kalan –tekdüze- bir yaşamı insanlık tarihi yadsır; toplayıcı-avcı (mağara) döneminin yaşam değerleri/düzeyi ile günümüzün yaşam değerleri/düzeyi aynı değildir, gelecekte de aynı olmayacaktır. Bu statik/durağan yelpazeyi tahterevalliye benzetebiliriz. Söz konusu iki zıt yaşamın (geçmiş ve gelecek) odak noktalarını tahterevallinin iki ucuna koyduğumuzda, eşit düzeyde (örneğin, eşit ağırlıkta) olduklarından tahterevalli dengede olur ve iki odak noktası denge merkezine eşit uzaklıkta bulunur (“simetrik” durum); başka bir söylemle, denge merkezi iki odak noktasının tam ortasında yer alır. Ayrıca, iki yaşamı ayıran arakesit yani dönüm noktası ile denge merkezinin “çakışık” olduğuna da dikkat çekmek isterim. Bu durum, her iki kesimin (muhafazakâr-ilerici) ya da anlayışın toplumsal yaşamda eşit söz hakkına sahip olduğu anlamına gelir ve anlaşmazlık durumlarında toplumsal yaşamın işleyişi tıkanır-kalır. Bu sorunun doğada/evrende nasıl aşıldığını, bundan sonraki bölümlerde göreceğiz. DEVAM EDECEK [1] Yaşam değerleri: Bilgi düzeyi ya da bilgi dağarcığı/kümesi ve bu bilgi kümesiyle üretilen yaşam araçları (barınak dahil yaşama dair her türlü araç), yaşam kuralları (hukuk), gelenek-görenek. |
|||
Etiketler: BİLİME, ÇAĞRI:, TOPLUMSAL, YAŞAMI, DOĞADA, ARAMAK-10, |
|
Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.