301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.

Yazı Detayı
06 Haziran 2024 - Perşembe 12:38 Bu yazı 123 kez okundu
 
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-48
İbrahim GEDİK
gozlem_ajans@mynet.com
 
 

İnsanlığın Kültürel Evrimi: Üçüncü ve Son Aşama

Değerli okurlar, önceki bölümde Kopernik’in Güneş Merkezli evren modelini gördüydük. 
Devrimsel niteliğinden dolayı bu evren modeli beklendiği gibi hemen benimsenmedi(1). Birçok engelden birisi, Hıristiyan teolojisiydi; Yer Merkezli kozmolojiye karşı çıkmak, dine karşı çıkmak demekti. Bu, “bilim” ile “din”in bilek güreşine tutuşması demekti.
Modelin yarattığı heyecan onun özgünlüğünden değil, Batı için yeni bir düşünsel dönemin ilkelerinin oluşturulmaya başlandığı Rönesans (“Yeniden Doğuş”; Antik Yunan düşüncesinin yeniden doğuşu) dönemine (1450-1600) denk gelmiş olmasındandı. Herkesin yeniyi aradığı bir dönemde, Kopernik de kendi yenisini ortaya koymuştu(1).
Böylece insanoğlu bilim adalarını geride bırakmış, “bilim karası”na ayak basmış oldu.
Güneş Merkezli evren modeli, bazı düşünürlere göre “Ortaçağ ile Yeniçağ’ı ayıran bir sınır taşıdır.”(1)(2). 
İnsanlığı üçüncü evreye geçiren bu değişimin adına, -bilimsel nitelikli- “bilim” olduğundan, “Bilim Çağı” demek daha doğru olur düşüncesindeyim. Bu çağda Dünya’nın yeniden tanımlanması ve her bir öğenin konumunun/yerinin yeniden belirlenmesi gereği doğmuştur. Usçu/akılcı, deneyci ve soyutçu filozoflardan gelen bu tanımlamanın özü, Rene Descartes’ın (1596-1650) şu sözlerinde kristalleşir: “Ben, bütün özü ve doğası düşünmek olan ve var olmak için hiçbir yere gereksinimi bulunmayan ve maddi hiçbir şeye bağlı olmayan bir cevherim.” Yine bazı düşünürlere göre “Bu söylem, güçlü bir biçimde akla dikkat çekmektedir. (…) yeni tavır değişikliği, esasen düşünsel gelişmeye işaret eder, (…) bu, insanın aklını, kendisinin efendisi durumuna getirmek demektir. Diğer bir deyişle artık tek dayanak ve tek mutlak güç, akıl olmuştur.” Böylece, bütün varlığı yöneten ve –bilimsel- bilgiye dayanan yeni bir güç ortaya çıkmıştır(2). 
Aslında akıl hep vardı, bilgi de vardı; ancak aklı mutlak güç haline getiren, “bilimsel bilgi”dir. Bilimsel bilgi de sağduyuya değil, gözleme, matematiğe, deneye ve gerektiğinde soyutlamaya dayanan bilgidir. Dolayısıyla mutlak güç, “akıl” ve “bilimsel bilgi”den yani bunların toplamından oluşur. Bu yeni anlayış çerçevesinden bakıldığında, teolojik (tanrıbilim) ve metafizik (fizik ötesi/doğadışı) kabullerle donatılmış Aristoteles’in doğa ve evren görüşünün yetersiz olduğu görülür. Her şeyde olduğu kabul edilen düzenlilik artık yoktur; bütün varlık hiyerarşisi, yeniden düzenlenmelidir.”(2).  
Rönesans döneminde ortaya çıkan bu gelişmeler insanların dikkatini bir yandan doğaya yöneltirken, diğer yandan kendi üzerine odaklanmasını sağladı. Bunun sonucunda insanlar doğayı/evreni gerçek mahiyetiyle kavramayı öne çıkardılar; böylece, insanların doğaya ilişkin görüşleri değişti, bilgi düzeyleri arttı. Doğa/evren ile ilgili bu düşünsel değişim ve dönüşüm, yeni bir yaşam felsefesi (öğrenimde, sanatta ve edebiyatta) arayışında olan Batı toplumlarında(3) önce Kilise’nin yani Din Kurumu’nun, sonra da sarmal haldeki “Seküler Yönetim (Hanedan/Kral/İmparator)-Din Kurumu (Kilise)” yapısının hegemonyasının kırılmasına yol açtı.  DEVAM EDECEK 
(1) Güneş Merkezli Evren Modeli. 
(2) Güneş Merkezli Evren Anlayışı.

 
Etiketler: BİLİME, ÇAĞRI:, TOPLUMSAL, YAŞAMI, DOĞADA, ARAMAK-48,
Yorumlar
Diğer Yazılar
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-52
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-51
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-50
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-49
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-47
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-46
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-45
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-44
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-43
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-42
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-41
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-40
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-39
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-38
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-37
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-36
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-35
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-34
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-33
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-32
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-31
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-30
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-29
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-28
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-27
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-26
GEMLİK-MUDANYA (BURSA)-BİGA-YENİCE (ÇANAKKALE) DEPREMLERİ BİZE NEYİ İFADE ETMEKTE?
DEMRE (ANTALYA) DEPREMİ
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-25
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-24
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-23
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-22
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-2
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-1
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-21
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-20
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-19
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-18
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-17
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-16
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-15
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-14
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-13
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-12
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-11
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-10
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-9
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-8
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-7
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-6
“BİLİM İLTİFAT GÖRDÜĞÜ YERE GİDER” VE BİR TEŞEKKÜR
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-5
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-4
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-3
MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-3
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-2
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-1
YERALTI ZENGİNLİKLERİ ÜZERİNDEKİ HÜKÜM VE TASARRUF KİME AİT?
Türkiye’deki Levha/Plâka Hareketleri ve Depremsellik
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-2
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-1
Saray Gözlem Gazetesi
Ulusal Gazeteler
Alıntı Yazarlar
Tekirdağ

Güncelleme: 24.06.2024
Bugün
19 - 29
Salı
19 - 31
Çarşamba
20 - 30
Tekirdağ

Güncelleme: 24.06.2024
İmsak
17 Zilhicce 1445
Sabah
03:31
Öğle
05:32
İkindi
13:17
Akşam
17:17
Yatsı
20:53
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Galatasaray
102
92
2
3
33
38
2
Fenerbahçe
99
99
1
6
31
38
3
Trabzonspor
67
69
13
4
21
38
4
Başakşehir
61
57
13
7
18
38
5
Kasımpasa
56
62
14
8
16
38
6
Beşiktaş
56
52
14
8
16
38
7
Sivasspor
54
47
12
12
14
38
8
Alanyaspor
52
53
10
16
12
38
9
Rizespor
50
48
16
8
14
38
10
Antalyaspor
49
44
13
13
12
38
11
A.Demirspor
44
54
14
14
10
38
12
Gaziantep FK
44
50
18
8
12
38
13
Samsunspor
43
42
17
10
11
38
14
Kayserispor
42
44
15
12
11
38
15
Hatayspor
41
45
15
14
9
38
16
Konyaspor
41
40
15
14
9
38
17
Karagümrük
40
49
18
10
10
38
18
Ankaragücü
40
46
14
16
8
38
19
Pendikspor
37
42
19
10
9
38
20
İstanbulspor
16
27
27
7
4
38
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv Arama
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı