301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.

Yazı Detayı
22 Ağustos 2024 - Perşembe 18:26 Bu yazı 173 kez okundu
 
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-68
İbrahim GEDİK
gozlem_ajans@mynet.com
 
 

İNSANLIK YAŞAMINDA ETKİN GÜÇLER OLARAK İNANÇ SİSTEMLERİ, ETNİKÇİLİK/MİLLİYETÇİLİK VE BİLİM-4

Değerli okurlar, önceki bölümde vahiysel bilgilerin gelişmiş olan çağımız insanlığına dar geleceğinden söz ettiydik.
Buradan hareketle, birinci olarak, Rönesans’la birlikte doğadan/evrenden elde edilmeye başlanılan bilimsel bilgiyle insanlık yetişkin hâle gelmiş, kendi elbisesini kendisi yapma durumuna erişmiştir. Belki ilâhi güç de bu durumu yani kendi eseri olan ve adına evren denilen ve hâlâ yazılmaya devam eden o devasa kitabı insanoğlunun okumaya başlayacağını ve kendi yaşamını buradan elde ettiği bilgiler doğrultusunda düzenleyeceğini bildiği için insanlığa vahiy yoluyla yaşam kuralları göndermeyi sonlandırmış olmalıdır. İkinci olarak, doğadan/evrenden elde edilen bilimsel bilgiler ya da bilgi kümesi, zaman okunda vahiyle gelen bilgi kümesinden daha sonraya denk geldiğinden ondan daha gelişkin bir bilgi kümesi olmuş olmaktadır. Gelişen insanlık yaşamına da gelişmiş bilgi kümesiyle elbise yapmak yani yaşam kuralları (hukuk) oluşturmak bir zorunluluktur. Şu unutulmamalı ki, her iki bilgi kümesi de (vahiysel bilgi ve bilimsel bilgi) inananlar açısından ilâhi güce ait bilgilerdir. Çünkü yukarıda da belirtildiği gibi bilimsel bilgi de, ilâhi gücün bir eseri olan doğadan/evrenden elde edilmektedir. Olaya evrimsel olarak bakıldığında –ki, insanlığın tarihsel yaşamı bunun böyle olduğunun açık kanıtıdır- ve “bilgi=güç” demek olduğundan (ilâhi kudretin gücü de bilgisinin sonsuz oluşundan ileri gelmektedir), bilimsel bilginin gücü vahiysel bilginin gücünden daha üstün durumda olmuş olmaktadır. Gerçek durum böyle olduğu içindir ki, Rönesans’ın Avrupa’da başlamış olmasından dolayı kilisenin toplum üzerindeki büyük gücü kırılmış, toplumu yönlendirici ve düzenleyici güç kiliseden ve dolayısıyla Hıristiyan inancından bilime geçmiştir. Bu bağlamda, özellikle 1789 Fransız Devrimi’nden itibaren insanlık yaşamını/toplumsal yaşamı düzenleme/dizayn etme gücü inanç sisteminden bilime geçmiştir.
Vahiysel bilgi ve bilimsel bilgi açısından diğer bir durum, ilkinin değişmez/dogmatik/statik oluşu, ikincisinin değişken ve dinamik oluşudur. Bu açıdan bakıldığında, değişen ve gelişen insanlık yaşamına uygun yeni elbiselerin oluşturulmasında değişen ve dinamik bilginin kullanılmasının bir zorunluluk olduğu açıktır. İnsanlık yaşamının çocukluk dönemi, Rönesans öncesinde kaldı. Rönesans’la başlayan bilimsel bilgi ve yaşam araçlarının (teknoloji) üretimi, insanlık yaşamını erişkin/olgun aşamaya geçirmiş bulunmaktadır. Dolayısıyla insanlık yaşamı için yeni elbisenin dikilmesi yani yeni yaşam kurallarının (hukuk) oluşturulması kaçınılmaz hâle geldi. Artık insanlık yaşamını/toplumsal yaşamı düzenleyen güç, vahiysel bilgiden bilimsel bilgiye geçmiş oldu. Bu bağlamda, inanç, artık bireysel/kişisel alanda yerini almalıdır.
Etkin güç olarak etnisite ve milliyetçiliğe de kısaca değinmek gerekirse, bu sosyolojik olgu kapitalizmle birlikte ortaya çıktığından, Bilim Çağı’na aittir; ancak birinci olarak insanlığı ayrıştırıcı ve ötekileştirici bir özelliğe sahiptir (her milletin bireyi, kendi milletinin en üstün olduğunu düşünür) dolayısıyla insanlığın ortaklaşacağı bir olgu değildir; ikincisi, toplumu şekillendirmede din ve bilim kadar etkili değildir.
Sonuç olarak, insanlığın tek ortak değeri “evren” olduğundan (ne inanç sitemleri, ne de etnisite/milliyet insanlığın ortak değeri değildir) ve bilimsel bilginin de en gelişkin bilgi kümesi olması nedeniyle, Bilim Çağı’yla birlikte insanlık yaşamını/toplumsal yaşamı biçimlendiren tek erk/güç, bilim yani bilimsel bilgi olmalıdır, hatta olmak zorundadır. Bu bağlamda tüm eğitim-öğretim sistemi bilimsel bilgi üzerine oturtulmalıdır. Vahiysel bilgi, bireyin özgür iradesine bırakılmalı ve özel alana çekilmelidir.           DEVAM EDECEK

 

 
Etiketler: BİLİME, ÇAĞRI:, TOPLUMSAL, YAŞAMI, DOĞADA, ARAMAK-68,
Yorumlar
Diğer Yazılar
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-75
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-74
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-73
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-72
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-71
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-70
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-69
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-67
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-66
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-65
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-64
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-63
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-62
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-61
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-60
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-59
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-58
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-56
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-55
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-54
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-53
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-52
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-51
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-50
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-49
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-48
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-47
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-46
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-45
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-44
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-43
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-42
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-41
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-40
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-39
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-38
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-37
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-36
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-35
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-34
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-33
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-32
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-31
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-30
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-29
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-28
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-27
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-26
GEMLİK-MUDANYA (BURSA)-BİGA-YENİCE (ÇANAKKALE) DEPREMLERİ BİZE NEYİ İFADE ETMEKTE?
DEMRE (ANTALYA) DEPREMİ
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-25
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-24
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-23
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-22
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-2
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-1
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-21
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-20
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-19
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-18
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-17
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-16
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-15
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-14
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-13
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-12
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-11
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-10
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-9
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-8
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-7
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-6
“BİLİM İLTİFAT GÖRDÜĞÜ YERE GİDER” VE BİR TEŞEKKÜR
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-5
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-4
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-3
MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-3
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-2
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-1
YERALTI ZENGİNLİKLERİ ÜZERİNDEKİ HÜKÜM VE TASARRUF KİME AİT?
Türkiye’deki Levha/Plâka Hareketleri ve Depremsellik
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-2
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-1
Saray Gözlem Gazetesi
Ulusal Gazeteler
Alıntı Yazarlar
Tekirdağ

Güncelleme: 16.09.2024
Bugün
19 - 23
Salı
18 - 25
Çarşamba
18 - 25
Tekirdağ

Güncelleme: 16.09.2024
İmsak
05:18
Sabah
06:45
Öğle
13:10
İkindi
16:39
Akşam
19:25
Yatsı
20:46
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Beşiktaş
6
6
0
0
2
2
2
Galatasaray
6
4
0
0
2
2
3
Eyüpspor
4
5
0
1
1
2
4
Başakşehir
4
5
0
1
1
2
5
Fenerbahçe
4
3
0
1
1
2
6
Rizespor
4
3
0
1
1
2
7
Sivasspor
4
2
0
1
1
2
8
Konyaspor
3
4
1
0
1
2
9
Samsunspor
3
1
1
0
1
2
10
Gaziantep FK
3
1
1
0
1
2
11
Göztepe
2
2
0
2
0
2
12
Kasımpasa
1
3
1
1
0
2
13
Alanyaspor
1
3
1
1
0
2
14
Hatayspor
1
2
1
1
0
2
15
Antalyaspor
1
2
1
1
0
2
16
Trabzonspor
1
0
0
1
0
1
17
Kayserispor
0
1
1
0
0
1
18
A.Demirspor
0
1
2
0
0
2
19
Bodrumspor
0
1
2
0
0
2
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv Arama
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı