301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.

Yazı Detayı
12 Şubat 2024 - Pazartesi 16:35 Bu yazı 713 kez okundu
 
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-20
İbrahim GEDİK
gozlem_ajans@mynet.com
 
 

Zıt İki Enerji Formunun Birbiriyle Olan Etkileşiminin Toplumsal Yaşama Uygulanması

Değerli okurlar, zıt iki enerji (kinetik-potansiyel) formunun etkileşiminin toplumsal yaşama uygulanmasına önceki bölümden devam ediyoruz.

Evreni geri vitesi olmayan ve daima tek yönlü giden bir araca benzettiğimiz gibi (18. Bölüm) insanlık yaşamını da böyle bir araca benzetebiliriz. Gaz pedalı fren pedalına üstün gelmeli ki, hareket/ilerleme yani değişim kesintiye uğramasın. Dolayısıyla ilerici anlayış baskın olduğu ölçüde değişim daha hızlı ve daha kapsamlı olur. Tersine muhafazakâr anlayış baskın olduğu ölçüde değişimin hızı yavaş, kapsamı dar olarak gerçekleşir. Hele hele ilerici anlayış tarafından törpülenip yok edilememiş aşırı/mutlak muhafazakâr anlayış baskın olduğunda değişim hiçbir zaman gerçekleşemez; tersine, değişim geriye/başa doğru olur; bu da evrenin tek yönlü gidişine/değişimine aykırıdır. Değişimin sonsuz hızlı olması da, mutlak değişmezlik de toplumsal yaşama zarar verir, onu felç edip ölüme götürür.

İnsanlık yaşamındaki değişimi bizzat ilericilik gerçekleştirdiğinden (buzkıran gemisi, lokomotif rolü), “aktif” olma özelliğine sahiptir yani aktif değişimcidir; muhafazakârlık ise, ilericilik tarafından değiştirildiğinden “pasif” durumdadır ve dolayısıyla pasif değişimcidir. Yine bu açıdan ilericilik “aktif değişken” iken, muhafazakârlık “pasif değişken”dir. Sonuçta iki tarafta da değişim söz konusudur.

Buraya kadar yaptığımız diyalektik analizden toplumsal yaşam için çıkaracağımız sonuçlar şunlardır:

1) İlerici ve muhafazakâr kesim/anlayış birbirini denetlemeli; ancak ilerici kesim/anlayış toplumsal yaşamın “lokomotifi” ya da “buzkıran gemisi” durumunda olduğundan, toplumsal yaşamı yönetmede-biçimlendirmede söz üstünlüğüne sahip olmalı.

2) Her iki kesim/anlayış da çatışmacı değil, uzlaşmacı tutum içinde bulunmalı.

3) Muhafazakâr kesim/anlayış, ilerici kesime/anlayışa bağlı olarak kısmen de olsa değişim geçirmelidir; aksi hâlde yere çakılı vagonlarla lokomotif arasında olduğu gibi, her iki kesim/anlayış arasındaki ilişki/bağ kopar ve çatışma ortaya çıkar.

4) İki enerji formunun etkileşiminde gördük ki, etkileşen taraflar sadece kendi güçlerini kullanmaktadırlar; yani kendi güçlerine ek bir doğaüstü/evrendışı güç katmamaktadırlar; dolayısıyla onların güçleri doğaiçi/evreniçidir. Bu bağlamda, toplumsal yaşamda da ilericilik ile muhafazakârlık doğaüstü/evrendışı yani ilâhi güç kullanmamalıdırlar; mücadeleleri ve anlaşmaları/uzlaşmaları kendi dünyevi güçlerine dayanmalıdır. Doğaüstü/ilâhi güç kullandıkları zaman, kullanan tarafa kendi güçleriyle kıyaslanamayacak kadar “olağanüstü/eşsiz/sonsuz” bir “güç” ve dolayısıyla “avantaj” sağlanmış olur. Bu da onları “mutlak/aşırı uç” (beyaz ve siyah) durumlarını korumalarına yol açar. Hangi taraf aşırı uç hâle gelirse gelsin, uzlaşma ortadan kalkar ve toplumsal yaşam/işleyiş felç olur. Çünkü yaşam “gri” alandadır, beyaz ya da siyahta değil; gri alan dalga misali bazen koyulaşır, bazen de açılır. (19. Bölüm’deki bilgisayar simülasyonunda üçüncü tür toplulukta olduğu gibi). Diyelim ilerici kesim doğaüstü/ilâhi güç kullanıp kendini aşırı uç hâline getirdiğinde, değişim sonsuz hızlı olur ve geçmişe/geleneğe ait hiçbir değer kalmaz; aynı duruma muhafazakâr kesim geldiğinde de insanlık yaşamı değişime kapalı hâle gelir ve insanlık yaşamında hiçbir yenileşme/ilerleme olmaz; insanlık tıpkı yere çakılı vagonlar gibi tarihin belli bir dönemine çakılıp kalır. Her iki durum da insanlık için faciadır. Simülasyon (19 Bölüm) deneyinde olduğu gibi tümüyle/aşırı ilericilerden (beyaz) oluşan bir toplum da, tümüyle/aşırı muhafazakârlardan (siyah) oluşan bir toplum da ortadan kalkmaya/yok olmaya mahkumdur. 8. Bölüm’de, dinin ve milliyetçiliğin sağın kapsamında olduğunu belirttiğimizi de hatırlatalım.             DEVAM EDECEK

 
Etiketler: BİLİME, ÇAĞRI:, TOPLUMSAL, YAŞAMI, DOĞADA, ARAMAK-20,
Yorumlar
Diğer Yazılar
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-75
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-74
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-73
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-72
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-71
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-70
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-69
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-68
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-67
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-66
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-65
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-64
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-63
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-62
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-61
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-60
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-59
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-58
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-56
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-55
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-54
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-53
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-52
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-51
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-50
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-49
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-48
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-47
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-46
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-45
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-44
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-43
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-42
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-41
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-40
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-39
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-38
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-37
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-36
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-35
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-34
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-33
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-32
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-31
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-30
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-29
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-28
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-27
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-26
GEMLİK-MUDANYA (BURSA)-BİGA-YENİCE (ÇANAKKALE) DEPREMLERİ BİZE NEYİ İFADE ETMEKTE?
DEMRE (ANTALYA) DEPREMİ
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-25
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-24
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-23
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-22
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-2
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-1
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-21
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-19
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-18
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-17
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-16
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-15
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-14
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-13
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-12
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-11
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-10
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-9
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-8
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-7
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-6
“BİLİM İLTİFAT GÖRDÜĞÜ YERE GİDER” VE BİR TEŞEKKÜR
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-5
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-4
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-3
MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-3
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-2
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-1
YERALTI ZENGİNLİKLERİ ÜZERİNDEKİ HÜKÜM VE TASARRUF KİME AİT?
Türkiye’deki Levha/Plâka Hareketleri ve Depremsellik
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-2
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-1
Saray Gözlem Gazetesi
Ulusal Gazeteler
Alıntı Yazarlar
Tekirdağ

Güncelleme: 22.11.2024
Bugün
5 - 18
Cumartesi
3 - 8
Pazar
5 - 9
Tekirdağ

Güncelleme: 21.11.2024
İmsak
06:28
Sabah
07:57
Öğle
13:01
İkindi
15:31
Akşam
17:54
Yatsı
19:18
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Galatasaray
31
32
0
1
10
11
2
Fenerbahçe
26
27
1
2
8
11
3
Samsunspor
25
24
3
1
8
12
4
Eyüpspor
22
18
2
4
6
12
5
Beşiktaş
21
19
2
3
6
11
6
Göztepe
18
19
3
3
5
11
7
Sivasspor
17
17
5
2
5
12
8
Başakşehir
16
17
3
4
4
11
9
Kasımpasa
14
16
4
5
3
12
10
Antalyaspor
14
15
6
2
4
12
11
Konyaspor
14
14
6
2
4
12
12
Rizespor
13
10
6
1
4
11
13
Gaziantep FK
12
15
5
3
3
11
14
Trabzonspor
12
12
3
6
2
11
15
Kayserispor
12
11
3
6
2
11
16
Bodrumspor
11
10
7
2
3
12
17
Alanyaspor
10
9
5
4
2
11
18
Hatayspor
6
10
7
3
1
11
19
A.Demirspor
2
9
9
2
0
11
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv Arama
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı