301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.

Yazı Detayı
08 Şubat 2024 - Perşembe 17:08 Bu yazı 666 kez okundu
 
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-19
İbrahim GEDİK
gozlem_ajans@mynet.com
 
 

Zıt İki Enerji Formunun Birbiriyle Olan Etkileşiminin Toplumsal Yaşama Uygulanması
Değerli okurlar, bu bölümde, zıt iki enerji (kinetik-potansiyel) formunun etkileşiminin toplumsal yaşama uygulanmasını göreceğiz. 
Hatırlayalım, kinetik enerji formu değişimi gerçekleştiren, kütle/potansiyel enerji formu ise değişime direnen zıt iki enerji türüdür. Bunun toplumsal yaşamdaki karşılığı, “değişimcilik/ilericilik” ve “tutuculuk(muhafazakârlık)/gericilik”tir. Böylece, doğanın/evrenin işleyişi ile onun bir bileşeni (onunla bağlantısal-bütünsellik içinde) olan insanlık yaşamının işleyişini birleştirmiş oluyoruz (olması gereken durum). Yine hatırlayalım, kinetik enerji formu ile kütle/potansiyel enerji formu birbiriyle etkileştiklerinde birbirlerinin aşırı uçlarını törpüleyerek yok etmektedirler. Buna göre, toplumsal yaşamın düzgün/sağlıklı işlemesi için de ilerici ve muhafazakâr kesim/anlayış etkileşim/iletişim içinde olmalı, uzlaşarak birbirlerinin aşırı uçlarda yer alan isteklerini, düşüncelerini törpüleyip yok etmelidirler (gaz-fren örneği). Bu durumda aşırı/mutlak ilericilik “göreli” ilericiliğe (beyazdan açık griye), aşırı/mutlak gericilik de “göreli” gericiliğe (siyahtan koyu griye) dönüşür; bunlar, “demokratik ilericilik-demokratik muhafazakârlık” veya “merkez/orta sol-merkez/orta sağ”dır. Böylece her iki taraf da kendi renklerinden gri (nötr) alana çekilmiş olur. Ancak aralarındaki uzlaşıda söz üstünlüğü yani toplumsal yaşamı yönetme ve biçimlendirme erki, kinetik enerji formunda olduğu gibi değişimi gerçekleştiren aktif durumdaki “ilerici” kesime/anlayışa aittir; dolayısıyla toplumsal yaşamda ilerici/değişimci anlayış “egemen/baskın/dominant” olmalıdır. Bu bağlamda ilerici anlayış %50’den büyük, muhafazakâr anlayış da %50’den küçük olmak durumundadır; örneğin, %60-%40 gibi. Salınım yapan sarkaç örneğinde olduğu gibi (12. Bölüm), iki kesimin/anlayışın yüzdelerinin (%) toplamı “yüz”dür; (60+40=100); biri büyürken, diğeri küçülür; dolayısıyla, ilerici kesim/anlayış büyük/baskın olmak durumundadır ve hatta zorundadır. 
Bu durumu, evrimsel biyoloji konusunda yapılan şu bilgisayar simülasyon deneyi destekler niteliktedir. Simülasyonda sanal insan toplulukları oluşturuluyor. Bu topluluklardan biri tamamen bencil/kötü insanlardan oluşuyor. Ancak topluluk birkaç yüzyıla varmadan ortadan kalkıyor. Nedeni, topluluk olarak hayatta kalmalarını sağlayacak olan birbirini destekleyici, birbiriyle yardımlaşma sosyal bağlarının gelişmemesi. İkinci topluluk tamamen özgeci/bizcil/iyi bireylerden oluşuyor ve bu topluluk daha çabuk ortadan kalkıyor. Çünkü kendi çıkarlarını gözetmeden hep öbürlerine yardım ettiklerinden keşif duyguları ortadan kalkıyor, sınırları zorlayıcı/ittirici güçleri gelişemiyor ve dış tehditlere karşı korumasız hâle geliyorlar. Simülasyonlardan en sağlıklı olanı ise, az miktarda (üçte birden daha az) bencil/kötü, geri kalanı da yardımlaşmaya programlı özgeci/bizcil/iyi bireylerden oluşan topluluk oluyor. Bu topluluğun popülasyon sayısının azalması ve çoğalması şeklindeki dalgalanmaları stabil/durağan hâle geliyor ve dalgalanma ilânihaye/sonsuza doğu gidiyor. İyi ve kötü davranışların birlikte oluşu gösteriyor ki, birbirini dengeleyici bir dinamik sistemde birbirlerine karşı çok iyi çalışıyorlar, beraber olduklarında işe yarıyorlar (Prof. Dr. Sinan Canan, İnsanlık Özünde Kötü Müdür? YouTube video, 5.50-7.35 dk).
Bilgisayar simülasyon deneyi de gösteriyor ki, zıtlardan biri yoksa, diğeri de yok oluyor; ikisi birlikte olduğunda, ikili sarmal şeklinde var olmaya devam ediyorlar. Ancak hangisinin egemen/baskın/dominant olması gerektiği konusu, buraya kadar yaptığımız diyalektik analizleri doğrular niteliktedir; buna göre, muhafazakâr/gerici kesim sayıca ya da bu anlayışın toplums

AYNI KONUYA DEVAM EDİLECEK

 

 
Etiketler: BİLİME, ÇAĞRI:, TOPLUMSAL, YAŞAMI, DOĞADA, ARAMAK-19,
Yorumlar
Diğer Yazılar
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-75
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-74
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-73
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-72
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-71
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-70
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-69
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-68
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-67
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-66
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-65
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-64
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-63
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-62
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-61
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-60
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-59
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-58
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-56
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-55
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-54
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-53
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-52
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-51
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-50
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-49
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-48
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-47
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-46
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-45
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-44
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-43
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-42
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-41
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-40
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-39
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-38
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-37
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-36
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-35
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-34
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-33
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-32
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-31
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-30
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-29
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-28
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-27
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-26
GEMLİK-MUDANYA (BURSA)-BİGA-YENİCE (ÇANAKKALE) DEPREMLERİ BİZE NEYİ İFADE ETMEKTE?
DEMRE (ANTALYA) DEPREMİ
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-25
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-24
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-23
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-22
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-2
SÖMÜRGE TİPİ MADENCİLİK-1
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-21
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-20
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-18
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-17
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-16
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-15
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-14
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-13
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-12
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-11
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-10
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-9
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-8
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-7
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-6
“BİLİM İLTİFAT GÖRDÜĞÜ YERE GİDER” VE BİR TEŞEKKÜR
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-5
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-4
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-3
MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-3
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-2
BİLİME ÇAĞRI: BEŞERİ/TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA/EVRENDE ARAMAK-1
YERALTI ZENGİNLİKLERİ ÜZERİNDEKİ HÜKÜM VE TASARRUF KİME AİT?
Türkiye’deki Levha/Plâka Hareketleri ve Depremsellik
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-2
DÜNYA, TÜRKİYE VE MARMARA DENİZİ’NDEKİ DEPREMSELLİK VE BEKLENEN İSTANBUL DEPREMİ-1
Saray Gözlem Gazetesi
Ulusal Gazeteler
Alıntı Yazarlar
Tekirdağ

Güncelleme: 22.11.2024
Bugün
5 - 18
Cumartesi
3 - 8
Pazar
5 - 9
Tekirdağ

Güncelleme: 21.11.2024
İmsak
06:28
Sabah
07:57
Öğle
13:01
İkindi
15:31
Akşam
17:54
Yatsı
19:18
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Galatasaray
31
32
0
1
10
11
2
Fenerbahçe
26
27
1
2
8
11
3
Samsunspor
25
24
3
1
8
12
4
Eyüpspor
22
18
2
4
6
12
5
Beşiktaş
21
19
2
3
6
11
6
Göztepe
18
19
3
3
5
11
7
Sivasspor
17
17
5
2
5
12
8
Başakşehir
16
17
3
4
4
11
9
Kasımpasa
14
16
4
5
3
12
10
Antalyaspor
14
15
6
2
4
12
11
Konyaspor
14
14
6
2
4
12
12
Rizespor
13
10
6
1
4
11
13
Gaziantep FK
12
15
5
3
3
11
14
Trabzonspor
12
12
3
6
2
11
15
Kayserispor
12
11
3
6
2
11
16
Bodrumspor
11
10
7
2
3
12
17
Alanyaspor
10
9
5
4
2
11
18
Hatayspor
6
10
7
3
1
11
19
A.Demirspor
2
9
9
2
0
11
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv Arama
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı