|
|||
BİLİME ÇAĞRI: TOPLUMSAL YAŞAMI DOĞADA ARAMAK-9 | |||
İbrahim GEDİK | |||
gozlem_ajans@mynet.com | |||
Doğadaki Diyalektiğin (Zıt-İkili) Toplumsal Yaşama Uygulanması Değerli okurlar, toplumsal yaşamdaki zıt-ikililere önceki bölümden devam ediyoruz. Doğadaki renk yani “ak-kara” zıt-ikilisinde olduğu gibi (6. bölüm), insanlığın hem tarihsel yaşamında (Şekil 1’de üst kesim) ve hem de buna bağlı olarak şekillenen sosyo-politik/siyasal yaşamda (Şekil 1’de alt kesim) iki zıt kesim arasında geçiş söz konusudur. Sosyo-politik/siyasal yelpazedeki bu geçişte ilericiliği “mutlak ilericik” ve “göreli ilericilik”, gericiliği de “mutlak gericilik” ve “göreli gericilik” olarak sınıflandırabiliriz. Peki, bu tanımlar ne anlama gelmektedir? Burada mutlak ilericilik, birinci olarak geçmişe ait hiçbir yaşam değerinin olmamasını yani yaşam değerlerinin tümüyle değişmesini, ikinci olarak değişimin olabildiğince –aşırı- hızlı olmasını istemek demektir. Mutlak gericilik de birinci olarak yaşanılan döneme ve geleceğe ait hiçbir yaşam değerinin olmamasını yani geçmişten gelen yaşam değerlerinin tümüyle ve ilelebet aynı kalmasını, dolayısıyla değişimin sıfır olmasını istemek anlamı taşır. Bunlar, toplumsal yaşamda her iki kesimin de “aşırı uç”larını oluşturur. Oysa Einstein’ın Özel Görelilik Kuramı’na göre, doğada/evrende hiçbir şey “mutlak” değildir ve bundan dolayı evrende ya da onun işleyişinde “aşırı uç” yoktur. İleride, enerjinin zıt iki formunun ilişkisinde/etkileşiminde karşıtların birbirinin aşırı uçlarını yani aşırı yönlerini/eğilimlerini nasıl törpüleyip yok ettiğini göreceğiz. Bunun bir sonucu olarak, toplumsal yaşamda da iki aşırı uç birbiriyle etkileştiğinde yani iletişim hâlinde olduğunda ilericilik göreli ilericiliğe, gericilik de göreli gericiliğe dönüşür. Göreli ilericilikte kısmen gerici/geleneksel değerler (baskın olan ilerici değerlerdir), göreli gericilikte de kısmen ilerici/yeni değerler (baskın olan gerici değerlerdir) bulunur. Dolayısıyla hayatı yaşanılır kılan da göreli ilericilik ile göreli gericiliğin “birlikteliği”dir yani “işbirliği” ya da “koalisyonu”dur; fizik terimiyle tanımlarsak, toplumsal yaşamın sosyo-politik/siyasal bakımından “nötr” olduğu alandır. Çünkü her iki kesimin içindeki kısmen “ilerici/yeniliksel” ve kısmen “gerici/geleneksel” değerler, iki kesimi birbirine bağlar. Bu sosyo-politik/siyasal yelpazede göreli ilericilik merkez/orta/demokratik sola, göreli gericilik/muhafazakârlık da merkez/orta/demokratik sağa karşılık gelir. Sağlıklı bir toplumsal yaşam ya da işleyiş için bu iki kesim, tıpkı doğanın/evrenin işleyişinde olduğu gibi çatışmacı değil, uzlaşmacı bir tutum içinde olmalıdır. Çünkü doğada/evrende çatışmacı zıt ikililer dağılma ve yok olmayla sonuçlanırken, uzlaşmacı zıt-ikililer daha gelişkin bir üst dinamik yapıyı/sistemi ortaya çıkarırlar. AYNI KONUYA DEVAM EDİLECEK
|
|||
Etiketler: BİLİME, ÇAĞRI:, TOPLUMSAL, YAŞAMI, DOĞADA, ARAMAK-9, |
|
Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.