Bugün - 22 Ocak 2018 Pazartesi
Tekirdağ 8°°C
Anasayfa
Hakkımızda
Künyemiz
Reklamlar
Sponsorlar
Sayfalar
Yeni Üye
Köşe Yazıları SARAY ÇERKEZKÖY TEKİRDAĞ ÇORLU KAPAKLI ULUSAL HABERLER SAĞLIK SPOR 
Yazar Detayları

Hasan Hüseyin YALVAÇ

Hasan Hüseyin YALVAÇ - YAŞAMAK, SEVMEK VE YAZMAK

YAŞAMAK, SEVMEK VE YAZMAK
Yazı Tarihi: 12 Nisan 2017 Çarşamba

Önce yaşamayı tüm iliklerine kadar duyumsayacak, içselleştireceksin. İçselleştirdiklerinin paydası mutlaka sevmek olacak ve severek sende iz bırakan her şey şiir olarak, resim olarak, öykü olarak, müzik olarak yeni bir gerçekçilikle yaratılacak ve içinden beslendiğin yaşama armağan edilecektir.

Gülderen S. Çerikçi, ilk şiir kitabı “Aşk Papatya Yapraklarında Saklı” ile sözünü ettiğim sıralamanın kanıtını veriyor gibi geldi bana. Şiirlerine yansıtmaya çalıştığı lirizm, yoğun bir yaşama eyleminin yansımasından başka bir şey değil. Örneğin, …Yalnızlığım/Kalbim/Ve/ Ben. Dizelerinde aynı öznede toplanan eylemlilikler yalnızlık olarak, yalnızlığın büyüdüğü kalp olarak ve tüm bunların öznesi olan ben olarak derinleşirken arkasında yaşananı görmüyor muyuz? “Korkmamalı İnsan Hayattan” adlı şiirinde de yaşamanın kendindeki yansımalarını aktarırken, o sürecin zorunlu olarak içselleştiğini ve de bu içselleşmenin dışa vurumunu betimliyor. Yaşanmışlığı salt birey olarak teninde duymak olarak algılamamalı. Bizim dışımızdaki birçok şeyin, televizyon, gazete ve anlatılarla bizde yaşanmışlık oluşturduğunu da yadsıyamayız. Belki de insan paydasının üstündeki tüm payları yaşamak olarak almak ve bunun gücüne göre içselleştirildiğini duymak ve oradan da yeni bir yaratıya geçtiğimizi saptamak gerekiyor. Şiirde duygu önemli ve duygunun imlediği gerçek daha çok ete kemiğe bürünmüş gerçektir. Şu dizeleri öyle okuyalım: Farzet ki,/Yaralı bir ceylan/Farzet ki,/Kanatları kırılmış bir güvercin/Farzet ki,/Tipide kalmış bir serçeyim/Söndür ışıkları arala kapını/Yavaşça içerdi süzüleyim

Yaşamın soyutlanmasında salt şiir yok elbette. Bu konuda birçok alanda milyonlarca üretilen sanat eseri veya sanat olmaya aday eser var. Bir sanatçı tek alanda da üretim yapar birkaç alanda da. En başta Nâzım Hikmet’i düşünürsek, şiir, tiyatro eseri, sanat yazıları, roman gibi birçok alanda ürün verdiğini biliyoruz. Söylemek istediklerinize ya da aktarmak istediklerinize kimi zaman tek bir alan yeterli olmuyor demek ki. Gülderen S. Çerikçi de, duygu ve düşüncelerini aktarmak adına şiirin yanı sıra düz yazıyı da yeğlemiş ve “Dört Yapraklı Yoncayı Arıyorum” adıyla bu yazılarını kitaplaştırmış. Bu denemelerine yazdığı önsözde, “Yazmayı seviyorum… Sessiz sessiz bağırmayı..Yazdığım her bir kelimeyi evrenin en ücra köşelerine ulaşıyor diye hayal ediyorum.” Diyerek hem hedefini saptıyor hayal de olsa, hem de bir bağırma, sözünü söyleme eylemi olarak da vurguluyor yazmayı. Otuza yakın denemenin yer aldığı kitabında Gülderen yine yaşamın birçok kesitine yazarlığının aynasını tutuyor.Bir anlamda, yukarıda sözünü ettiğimiz, yaşamak, sevmek ve içselleştirmenin düz yazı anlamında denemelerini yapıyor.

Bu eyleminde de başarılı olduğunu belirtelim hemen. Bu eylem bir anlamda da özeleştiri ya da yanlış bulunana eleştiri olarak da değerlendirilmeli.

Son kitabı ise yine şiir: “Bütün Zamanlarda.” Çok önemli mi, tartışılmalı mı? Ne? Önce şiir olursa sonrasında düz yazı daha başarılı mı olur yoksa önce düz yazı varsa sonrasında şiir başarılı mı olur? Kendi düşüncem öncesi, yani paydası şiir olananın düz yazıda başarılı olacağıdır.

Gülderen S. Çerikçi, ilk şiir kitabına göre, bunda daha başarılı ve şiirin özüne daha da yakınlaşmış durumda. Sözcük azaltmak ya da bir sözcüğe dize içerisinde  kendi anlamının dışında başka anlamlar yükleyebilmek şiirin olmazsa olmazlarındandır. “Her gidenin ardından/Bir yer boşalır/içimizdeki/dışımızdaki dünyadan” dizelerinde olduğu gibi. Sonuç olarak bu yola giren dostlarımızın, bol bol okumaları, gözlem yapmaları ve gerçeklerden sanatsal yeni gerçeklere yürümeleri gerektiğini yinelemekte yarar var. Her zaman sanatçıların bir önceyi aşıp aşmadıklarını kendi terazilerinde ölçmeleri hem kendileri için hem de sanat için önemlidir. Güzelliğe, aydınlığa giden herkese ‘yolunuz açık olsun’ diyorum.

 
İletişim E-Posta: - Telefon: Okunma Sayısı: 239
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

MERAKSIZ
TORUNLARIM İZLEM VE DERİNSU’YA
ŞİİRİN DİLİYLE*
ÖLÜME ÇALIM ATMAK
ÇOCUKLARIN GÜZELLİĞİ VE 23 NİSAN’I ANLAMAK
KAPIYI AÇIK BIRAKMAK
KAYGI*
YOLCULUĞUMUZ SÜRÜYOR
CEMAL AYDIN KARDEŞ
GECE SAYIKLAMALARI
YAŞAMAK, SEVMEK VE YAZMAK
DOĞA YOLCULUĞUMUZ SÜRÜYOR
YOLLARIMIZ AYRILDI
ÜZÜMÜN SEVİNCİ
BÜYÜK BİR SEVDADIR DOĞA
AĞAÇLAR ÇİÇEK AÇTI
ÖLÜM Esma Analp’in anısına saygıyla
CEHALETİN BİNDİĞİ ATLAR
ŞİİR IRMAĞI*
METİN AYBEK’E NOTLAR
GECENİN YALNIZLIĞI
“O ESKİ BİR IRK”
O GÖZLER
YAŞAMAK
YENİDEN KOYULDUK YOLA
DOĞAN KUBAN, LAO TZU ve KARINCA COŞKUSU
İYİ EYLEM, ÇOK KÖTÜ BİR ÇALIŞMA
İSFENDİYAR ERZİK- HAYRETTİN BULUT –AHMET AZİZ VE ÖLÜM
‘SÖZLÜK OKUMAK’
“SÖZ MİLLETİNDİR”
HAYIR
İSTANBUL’A GİTMEK ZORUNLULUĞU
EDEBİYATTA MÜCADELE
KOMÜNİSTLER MOSKOVAYA!!!!
ATATÜRK’TEN SONRA
MUSTAFA ÖNEŞ
SARAY GELİŞİYOR-MU?
ESKİ OKUL
“ÇİÇEKLİ FİL” “Hakan Sürsal’a”
BAHÇEKÖY YOLCUSU KALMASIN “Yusuf Orhan’a”
YALNIZ ADAM “Metin Aybek’e”
MEZARLIK ZİYARETİ
YOL ARKADAŞI /YOLDAŞ
NECATİ ALBAY
MUHALİF
KÜLTÜRLÜ HIRSIZ
ADAMIN BİRİ
BAŞLARKEN
Diğer Yazarlar

Medya Paylaşımları
ACILARIM BENDEN BÜYÜKTÜ
SENİ DUYMAK
SARAY BELEDİYESİ YÖNETİCİLERİ, “DEMOKRASİDEN MAFYOKRASİYE GEÇİŞİ”
İYİ Kİ NAZMİ ÇOBAN VAR!
MERAKSIZ
Cami Yaptır, Günahtan Kurtul(!)
Sarı Öküz Hikayesi!
Resmi İlan

Ulusal Gazeteler
Yazarlar
Tekin Sönmez
Sarı Öküz Hikayesi!
Değerli okuyucularım, Aslanla-Öküz 'sava...
Naci AKAY
Cami Yaptır, Günahtan Kurtul(!)
17-25 Aralık yolsuzluğuna bulaşan eski Bakan Erdoğ...
Nazmi METİN
Medya Paylaşımları
Düşüncelerinde ve görüşlerinde...
Mehmet Demirbaş
SENİ DUYMAK
SENİ DUYMAK . Sensizliğin sesi Kulaklarımı sağ...
Mustafa Aydın
İYİ Kİ NAZMİ ÇOBAN VAR!
‘Uluslararası’ ‘en güzel&rs...
Sevilay İLTER
ACILARIM BENDEN BÜYÜKTÜ
Çocukluğum , hep aynı yıldızlar altında ge&...
Hasan Hüseyin YALVAÇ
MERAKSIZ
‘Meraklı Melahat’ diye sık kullandığım...
Cevdet Aktaş
SARAY BELEDİYESİ YÖNETİCİLERİ, “DEMOKRASİDEN MAFYOKRASİYE GEÇİŞİ”
         ...
Hava Durumu ( Tekirdağ )
Bugün
6°°C - 8°°C
Salı
0°°C - 5°°C
Çarşamba
0°°C - 5°°C
Perşembe
3°°C - 6°°C
Namaz Vakitleri ( Tekirdağ )

İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
06:5108:2213:2815:5818:2219:46

22 Ocak 2018 Pazartesi
Röportajlar
Yüksel; “İş Bilmezliğin Örneği Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi”
Cüneyt Yüksel ve Özkan Yaman’ın cevapları şu şekilde; Saray’a ziyaretinizin sebebi nedir? Bugün ilçemizde teşkilatlarım...
»
»
»
Tarihte Bugün
1517 - Yavuz Sultan Selim Han'ın Ridaniye Zaferi
1842 - Baytar Mektebi'nin açılışı
1842 -  Baytar Mektebi(Veteriner Fakültesi)'nin Açılışı.
1517 -  Yavuz Sultan Selim'in Ridaniye Seferi.
1949 -  Çin'de Mao Tse Tung'un Kızıl Ordusu'yla Pekin'e Girişi.
Kim Kimdir
Günün Sözü
Katı taş olsan, mermer kesilsen bile bir gönül sahibine ulaştın mı inci olursun."
(MEVLANA (R.A))
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Sponsorlar
Sayfalar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
(198 Online) 1,09ms